På svenska

Jag börjar förstå varför eller hur, visa kan bli narkomaner eller alkoholister. De känner nog sig helt enkelt överväldigade av sin situation, känner sig klämda av diverse värderingar och uppfattningar, och ser ingen utväg eller sätt som deras situation kan bli bättre, utifrån de ovannämnda värderingar eller uppfattningar. Drogerna eller alkoholen blir därmed en befrielse som de en dag kanske också märker gör inte bara helgerna sköna men också vardagarna lättare.

Jag vill inget hellre än att bara skita i allt, bli full, och sjukskriva mig. Det som stoppar mig är känslan av ansvar (men det är också den som tynger), och att endast ett glas whisky räcker för att min nästkommande dag ska bli ännu värre än hur jag just nu upplever att den kommer att bli. Sedan vet jag väl på någon nivå, att dagarna aldrig blir så illa som jag fruktar, att det jobb jag gör är viktigt nog för att andra blir rejält påverkade av hur jag är den dagen (alltså är en baksmälla inget att rekommendera), och att jag faktiskt har ett jävligt bra jobb. Något i mitt huvud slår bara slint och jag behöver helt enkelt se till att “fejka det” och köra igenom molnet.

Får mig att tänka på en skräckfilm jag såg en gång, där en man tyngs av det fruktansvärda han gjort mot en tjej och det visar sig i slutet av filmen att tjejens ande hänger kvar och faktiskt sitter på hans axlar och på så sätt tynger honom. Konstig jämförelse kanske, men det är lite så det känns, fastän i mitt fall är det inte en fruktansvärd händelse som tynger mig, utan en olycksbådande känsla som viskar osäkerheter i min öra som tynger mig. Men som denna mannen finns det inget jag kan göra åt det, utan jag får helt enkelt acceptera att den här tyngande varelsen som existerar på mina axlar och därmed gå vidare med mitt liv, med denna tyngd på axlarna.

Leave a Reply

